سابقه‌ی خانوادگی فشارخون بالا می‌تواند ابتلا به دیابت نوع 2 را تسریع کند

 13 آوریل 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن سابقه‌ی خانوادگی فشار خون بالا می‌تواند شروع دیابت نوع 2 را شتاب بخشد.

 محققان ژاپنی دریافتند که افرادی با سابقه‌ی خانوادگی فشارخون بالا، به احتمال زیاد دو سال زودتر از افرادی بدون این سابقه‌ی خانوادگی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

محققان می‌گویند: افراد دارای سابقه‌ی خانوادگی فشار خون بالا باید از خطری که آنها را تهدید می کند آگاه باشند و رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه‌ای را برای کاهش شانس ابتلا خود به دیابت نوع 2 درپیش گیرند.

 در این مطالعه‌ی گذشته‌نگر، 1299 بیمار که همه‌ی آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بودند از نظر سن ابتلا به این بیماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع 702 شرکت کننده دارای سابقه‌ی فامیلی فشار خون بالا بودند و 597 نفر فاقد این سابقه‌ی خانوادگی بودند.

 بررسی‌ها نشان داد که افرادی با سابقه‌ی خانوادگی فشار خون در هنگام تشخیص دیابت نوع 2 بطور میانگین جوانتر از افرادی بدون سابقه‌ی خانوادگی فشارخون هستند. این یافته‌ها مستقل از سابقه‌ی خانوادگی دیابت در این افراد بود.

 در حالیکه شاخص توده‌ی بدنی (BMI) افرادیکه دارای سابقه‌ی خانوادگی فشارخون بالا بودند، بطور کلی بالاتر بود اما BMI  این دو گروه در سن 20 سالگی با هم تفاوت قابل توجهی نداشت.

 پژوهشگران افزودند که سه متغیر مستقل، بر زمان تشخیص بیماری دیابت بیشترین تاثیر را دارند که عبارتند از: سابقه‌ی خانوادگی فشارخون بالا و دیابت و جنسیت بیمار . احتمال ابتلا دیابت برای مردان بیش از زنان است.

 بنابراین آنها معتقدند که پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که افراد دارای  سابقه‌ی خانوادگی فشارخون بالا بیشتر از نظر عوامل خطر دیابت نوع 2، تحت نظارت قرار گیرند.

 محققان همچنین افزوند: محدودیت یافته‌های ما، عدم مقایسه‌ی بروز دیابت در میان افراد بالغ دارای سابقه‌ی فامیلی فشارخون با افراد فاقد آن بود. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Endocrine منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/family-history-of-hypertension-could-accelerate-type-2-diabetes-development-97541324.html